Stichting Lot heeft vier aandachtspunten:

Multi Culti Cooking met jongeren en ouderen

Een bestaand concept Multi Culti Cooking dat al ruim tien jaar door de oprichtster van Stichting Lot (en nu projectleidster), Charlotte Borggreve wordt uitgevoerd op VO-scholen en daar een groot succes is, is uitgebreid naar basisscholen en ouderencentra. Leerlingen en ouderen uit de buurt gaan elkaar ontmoeten en samen koken.

Dat doen we in de vorm van een les op school en vijf kookmiddagen waarbij kinderen en ouderen samenwerken aan een landthema uit een andere dan de eigen cultuur. Hoe leuk is het om elkaars achtergronden op een originele manier te leren kennen? En ook nog plezier te hebben met elkaar? En natuurlijk te eindigen met gezond en lekker eten?

Kappersschool in Bobo-Dioulasso

Jonge, analfabete vrouwen en/of vrouwen met weinig kansen in Bobo-Dioulasso (Burkina Faso) de gelegenheid geven om toch een opleiding te volgen waarbij ze vakken leren als kappen (inclusief vlechten), naaien en henna-schilderen. Beroepen waarmee ze op een eenvoudige manier (vanuit huis of bij klanten thuis) in hun onderhoud kunnen voorzien. We werken hierbij samen met een bestaande kappersschool, die wil uitbreiden met een naaiatelier en een henna-schilder-opleiding.

Schoolbanken, een speeltuin en schoon (drink)water in Oeganda

Samen met Jeremiah en Kate Mbulamani van Mothers Heart Uganda hebben we een aantal projecten gedaan op The Golden Hill Academy in Mutoto (Oeganda). Dankzij een fondswervingsactie is er een lagere school met vier klassen gebouwd, waarbij Stichting Lot (met een gift van de Spijkmanstichting) het inventaris van de school heeft aangeschaft, een natuurlijke speeltuin gemaakt en een schommel en zandbak bekostigd. Tevens heeft Biblionef een tweehonderdtal Engelstalige leesboeken aan de school geschonken. Als laatste project hebben we ervoor gezorgd dat de school water kan aanleggen, zodat de kinderen schoon drinkwater hebben en hun handen kunnen wassen.

Een rolstoel en My Bookbuddy op een school in Sri Lanka

Toen Charlotte Borggreve als vrijwilliger op de Ralapanawa Primary School werkte, trok ze zich het lot aan van een moeder en haar zoon met een beperking. Stichting Lot heeft toen een rolstoel gedoneerd en gezorgd dat de jongen naar een speciale klas kon gaan op een andere school.
Tevens heeft Stichting Lot op deze school het project My Bookbuddy geïntroduceerd en zullen de klassen in het nieuwe schooljaar 2020/2021 elk een boekenkast met leesboeken hebben om aan de leerlingen uit te lenen.